Företagets inställning till sina kunder skiner igenom

En student berättade för mig om sina upplevelser efter en kortare tid som anställd i en av HM:s butiker. Enligt studenten var det rena en katastrofen att jobba där eftersom ”…allt bara handlade om att sälja så mycket som möjligt.”. Att ta sig tid och hjälpa kunden till det rätta plagget var inte poppis enligt studenten.

När jag som kund får höra detta drar jag åt mig öronen och drar mig för att handla på HM. Vem vill handla av ett företag som endast vill få mig att jag köpa så mycket som möjligt istället för att jag hittar rätt plagg och blir nöjd?

Inställningen till kunden i butiken studenten berättade om skvallrar om en tråkig syn på kunden och i förlängningen är jag övertygad om den lyser igenom och att kunden, precis som jag, blir negativt inställd till att handla på HM. I det här fallet var det en före detta anställd som spred orden, nästa gång är det jag och så sprider sig ryktet. Det är så word of mouth fungera.

//Lars Hedegård