Vem vill vinna kunderna med lågt pris?

Kunder som söker lågt pris är inte trogna kunder, så fort en konkurrent sänker priset kommer de att gå över. till denna. Om du använder priset för att locka kunderna och dina konkurrenter gör det samma kommer ni alla ftt förlora på detta. Priskriget i elektronikbranschen är ett bra exempel, där till och med de kedjor som vill stå för högre kompetens och service gör reklam för ”sina låga priser”. Kedjorna har lärt kunderna att söka det lägsta priset istället för att se till kvalireaté.

I Sverige är matvarupriserna bland de högsta i Europa och de kryper uppåt (se DN) och det har etablerats lågprisbutiker. Jag hoppas att övriga kedjor inte faller i fällan och jagar efter de lägre priserna.  Arbeta istället med kunderna, vad är kunderna beredda att betala för? Är dina kunder miljöintresserade? Betalar de mer för design? Eller ett häftigt varumärke? Kan du locka kunderna till din tjänst/produkt och få dem att betala för vad det är värt så slipper du förlora dem bara för att någon annan sänker priset.