Hur många smällar tål butikernas varumärken?

fruktIca har gjort det, Prisxtra, Hemköp och Willys lika så. Nu senast är det Coop som enligt GP återkallar tre ton smittat fläskkött. I stort sett så har nog alla våra stora livsmedelskedjor varit tvungna att återkalla smittade eller dåliga livsmedel. Frågan jag ställer mig är hur mycket tål deras varumärken egentligen? Hur långt ska det gå innan konsumenterna drar öronen åt sig och vänder dem ryggen?

Själv har jag svårt att förstå hur de vågar utsätta sig och sitt varumärke för risken att bli tagna med byxorna nere. I relationen till kunden gäller det att hålla det man lovar och svårare än så är det inte. Problemet dyker nog upp när pressade priser kommer in i bilden. Alla vill skryta med lägsta pris och då är det nog lätt hänt att tulla lite på kvalitén. Frågan är bara hur många smällar butikernas varumärken tål innan den ständiga mantran lågtpris – hög kvalitet blir lika ihåligt som en tom butelj. Som jag ser det är detta så lång ifrån en hållbar försäljning som det går att vara.

//Lars Hedegård